God, Lubach, corona en bidden
19 maart 2020 · 14:07
Update: 15 november 2024 · 08:15
Bij veel natuur- of gezondheidsrampen die ik meemaakte, rees al snel de vraag: waar is of was God? Dat gebeurde bij tal van aardbevingen, bij de tsunami van 2004 en nu bij de coronacrisis.
Cabaretier Arjen Lubach postte dinsdag op Twitter een kleine peiling: ‘Waarom doet God dit eigenlijk?’ De stemmers konden kiezen uit vier opties: grapje, foutje, test of straf. Ik dacht eigenlijk dat het een grapje was van Lubach, dat is immers zijn vak. Maar dat bleek een misverstand. Lubach legde even later uit dat zijn tweet een beetje raar en flauw was, want hij gelooft niet in God, maar hij is ‘gewoon altijd benieuwd waarom mensen wel in God geloven en hoe ze dingen verklaren’.
Of ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers en ik (wij werden getagd) even wilden uitleggen hoe het zit met God en corona. Lubach noemt zichzelf afvallig christen. In die categorie valt ook universitair docent aan de Vrije Universiteit André Krouwel, die op Twitter fors uithaalde naar een orthodox-gelovige moslim, die had betoogd dat moslim worden en ‘smeekbeden te verrichten’ de beste manier is om ‘immuniteit te verwerven’. Krouwel reageert woest: ‘Waarom denken mensen nog steeds dat bidden helpt tegen ziekten? (…) Volg a.u.b. de richtlijnen van de experts, niet van denkbeeldige mannetjes die men 2000 jaar geleden verzon!’
Voor alle helderheid: Krouwel heeft natuurlijk volkomen gelijk dat iedereen – gelovig en ongelovig – gewoon de richtlijnen van de experts moet volgen! Met afschuw hoor ik hier en daar dat sommige orthodoxe gelovigen, zowel christenen als moslims, denken dat de regels om geen handen te geven en 1,5 meter afstand te bewaren niet voor hen gelden.
Maar ik weet overigens niet welk ‘denkbeeldig mannetje’ Krouwel bedoelt, maar ik vrees een beetje dat hij doelt op Jezus Christus, die leefde immers ruim 2000 jaar geleden. Dat die echt bestaan heeft en dus niet denkbeeldig is, is wetenschappelijk tamelijk onomstreden (luister bijvoorbeeld deze podcast met Krouwels collega Bert-Jan Lietaert Peerbolte eens terug). Op welke voorschriften van Jezus Christus Krouwel precies doelt, ontgaat mij. Ik heb indruk dat hij een paar godsdiensten verwisselt, maar ach, het zijn ook verwarrende tijden.
Lubach en Krouwel zijn niet de enigen met religieuze oprispingen. In het Tweede Kamerdebat van woensdag liet GroenLinks-leider Jesse Klaver zich ontvallen dat hij hoopte – “ik zou bijna willen zeggen ik bid” – dat zo min mogelijk mensen ziek worden. PVV-leider Geert Wilders reageerde positief. “Het is hartstikke mooi dat mensen hopen en bidden. Ik zou dat van harte willen ondersteunen.”
U zult het mij niet euvel duiden dat ik me even meer thuis voel bij Klaver en Wilders dan bij Lubach en Krouwel. En bij al die andere duizenden mensen die deze dagen bidden.
Bidden voor de zieken die vechten voor hun leven op intensive care’s of thuis.
Voor de artsen en verpleegkundigen die met gevaar voor eigen leven deze zieken zo goed mogelijk verzorgen en behandelen.
Ik bid voor de Italiaanse stad Bergamo. Ik houd het echt niet droog bij de verschrikkelijke verhalen van Volkskrant-correspondent Jarl van der Ploeg.
Ik bid voor een vriendin die al bijna twee weken op bed ligt en vermoedelijk corona heeft.
Ik bid voor mijn moeder in het afgesloten verpleeghuis.
Ik bid voor mijn vader die mijn moeder niet meer mag bezoeken.
Ik bid voor vrienden die niet-gelovig en bang zijn, en het fijn vinden als ik voor ze bid.
Wat moet ik anders?
Tijs