Verhalen
- Roxeanne Hazes: ‘Ik heb veel emotionele manipulatie meegemaakt’
Roxeanne Hazes: ‘Ik heb veel emotionele manipulatie meegemaakt’
- Douwe Bob: ‘Als je een leuk mens bent als je verliest, dan ben je een winnaar’
Douwe Bob: ‘Als je een leuk mens bent als je verliest, dan ben je een winnaar’
- Glen Faria verloor zijn broer: 'Ik praat nog steeds met hem'
Glen Faria verloor zijn broer: 'Ik praat nog steeds met hem'
4 / 30
Laatste afleveringen
#30 - HENDRIK JAN BÖKKERS: ‘Ik heb een hekel aan groepjes mannen’ (S07)
‘Het leven is een vossenjacht’, zingt Hendrik Jan Bökkers van de band Sallandse rockband Bökkers. Hij schreef het eens op na een bezoekje aan de braderie en inmiddels is het de bouwsteen van hun nieuwste single. In deze aflevering ontleedt hij samen met Martine de tekst van het liedje en raken ze verzeilt in een gesprek over je mening wel of niet mogen geven, achter de kudde aanlopen, lompheid in het dialect, relativering van het bestaan én groepjes mannen.
·39 min#29 - IRENE HIN: ‘Door alzheimer wist m’n vader niet meer wie ik was’ (S07)
‘Nog een keer voelen hoe je ogen bij me zijn. Dat je net als vroeger naar me kijkt’, zingt Irene Hin in haar liedje ‘Blijf Nog Even’. De songtekst is een poging om haar vader met Alzheimer dichtbij te houden op de momenten dat hij helder is. Van hem heeft ze haar muzikaliteit gekregen en nu hij overleden is voelt het raar dat hij dit liedje nooit zal horen, legt ze uit in gesprek met Martine. Via de lyrics bespreken ze de ziekte en hoe het was en is om dit als dochter mee te maken.
·37 min#28 - ABEL / JORIS RASENBERG: ‘We zijn het midden kwijt’ (S07)
Het liedje ‘Onderweg’ van Abel behoort tot cultureel erfgoed. Zou dat ook gebeuren met het nieuwste liedje van de band? Joris Rasenberg van Abel is naast muzikant ook docent. Die twee dingen hebben aardig wat overlap. In zijn werk op school praat hij met leerlingen over de toekomst, over omgaan met allerlei nieuwe mogelijkheden zoals AI en in zijn muziek zingt hij hardop de vraag of we nog wel naar elkaar omzien. Aan de hand van de songtekst van het nieuwe ‘Zie Jij het Ook’ praat Martine met Joris over wat hij ziet in de maatschappij en hoe hij dat met zijn leerlingen en fans deelt.
·33 min#27 - BAKERMAT: ‘Ik hoef niet religieus te zijn om psalmen in mijn muziek te stoppen’ (S07)
Bakermat (echte naam: Lodewijk Fluttert) werd wereldberoemd door de speech van Martin Luther King op muziek te zetten in ‘One Day (Vandaag)’. Via dit liedje loopt het gesprek door op zijn nieuwe nummers waar gospelteksten in zijn verwerkt. Ook soort preken, eigenlijk. Wat is de aantrekkingskracht voor Bakermat om hiermee te gaan mixen? Ergens in de uithoeken van het internet vond hij een geluidsopname van een Amerikaanse man die psalm 138 voorleest in z’n woonkamer. Hoewel hij zichzelf niet religieus of gelovig noemt, is dat fragment is de start geworden van zijn nieuwe track ‘So Glad That The Lord’. Een handvat voor gesprek.
·43 min#26 - HANNAH MAE: 'Je hoeft niet altijd de sterkste te zijn' (S07)
Wat doe je als je iemand ziet worstelen van wie je houdt, maar diegene laat jou maar moeilijk toe om te helpen. In het geval van Hannah Mae schrijf je er dan een liedje over. 'Waterdicht' zo heet het resultaat. Duizenden mensen brullen al langer 'Wat Wil Je Van Mij' met haar mee, maar vandaag laat de zangeres een andere kant van zichzelf zien door dat nieuwste liedje: "Zo persoonlijk dat ik het ook niet meteen wilde uitbrengen."
·29 min
#30 - HENDRIK JAN BÖKKERS: ‘Ik heb een hekel aan groepjes mannen’ (S07)
‘Het leven is een vossenjacht’, zingt Hendrik Jan Bökkers van de band Sallandse rockband Bökkers. Hij schreef het eens op na een bezoekje aan de braderie en inmiddels is het de bouwsteen van hun nieuwste single. In deze aflevering ontleedt hij samen met Martine de tekst van het liedje en raken ze verzeilt in een gesprek over je mening wel of niet mogen geven, achter de kudde aanlopen, lompheid in het dialect, relativering van het bestaan én groepjes mannen.
·39 min#29 - IRENE HIN: ‘Door alzheimer wist m’n vader niet meer wie ik was’ (S07)
‘Nog een keer voelen hoe je ogen bij me zijn. Dat je net als vroeger naar me kijkt’, zingt Irene Hin in haar liedje ‘Blijf Nog Even’. De songtekst is een poging om haar vader met Alzheimer dichtbij te houden op de momenten dat hij helder is. Van hem heeft ze haar muzikaliteit gekregen en nu hij overleden is voelt het raar dat hij dit liedje nooit zal horen, legt ze uit in gesprek met Martine. Via de lyrics bespreken ze de ziekte en hoe het was en is om dit als dochter mee te maken.
·37 min#28 - ABEL / JORIS RASENBERG: ‘We zijn het midden kwijt’ (S07)
Het liedje ‘Onderweg’ van Abel behoort tot cultureel erfgoed. Zou dat ook gebeuren met het nieuwste liedje van de band? Joris Rasenberg van Abel is naast muzikant ook docent. Die twee dingen hebben aardig wat overlap. In zijn werk op school praat hij met leerlingen over de toekomst, over omgaan met allerlei nieuwe mogelijkheden zoals AI en in zijn muziek zingt hij hardop de vraag of we nog wel naar elkaar omzien. Aan de hand van de songtekst van het nieuwe ‘Zie Jij het Ook’ praat Martine met Joris over wat hij ziet in de maatschappij en hoe hij dat met zijn leerlingen en fans deelt.
·33 min#27 - BAKERMAT: ‘Ik hoef niet religieus te zijn om psalmen in mijn muziek te stoppen’ (S07)
Bakermat (echte naam: Lodewijk Fluttert) werd wereldberoemd door de speech van Martin Luther King op muziek te zetten in ‘One Day (Vandaag)’. Via dit liedje loopt het gesprek door op zijn nieuwe nummers waar gospelteksten in zijn verwerkt. Ook soort preken, eigenlijk. Wat is de aantrekkingskracht voor Bakermat om hiermee te gaan mixen? Ergens in de uithoeken van het internet vond hij een geluidsopname van een Amerikaanse man die psalm 138 voorleest in z’n woonkamer. Hoewel hij zichzelf niet religieus of gelovig noemt, is dat fragment is de start geworden van zijn nieuwe track ‘So Glad That The Lord’. Een handvat voor gesprek.
·43 min#26 - HANNAH MAE: 'Je hoeft niet altijd de sterkste te zijn' (S07)
Wat doe je als je iemand ziet worstelen van wie je houdt, maar diegene laat jou maar moeilijk toe om te helpen. In het geval van Hannah Mae schrijf je er dan een liedje over. 'Waterdicht' zo heet het resultaat. Duizenden mensen brullen al langer 'Wat Wil Je Van Mij' met haar mee, maar vandaag laat de zangeres een andere kant van zichzelf zien door dat nieuwste liedje: "Zo persoonlijk dat ik het ook niet meteen wilde uitbrengen."
·29 min#25 - DUNCAN LAURENCE: 'Pijn van vroeger heeft me gemaakt tot wie ik ben’ (S07)
"Het is zo lang geleden, waarom zit ik er nou nog mee?” vraagt Duncan Laurence zich hardop af in het gesprek met Martine aan de hand van zijn nieuwe songtekst ‘Broken Parts’. Dat gaat onder andere over zijn pestverleden. In dit liedje omarmt hij ‘finally’ die pijn uit het leven. In deze aflevering ontdek je via de songtekst wat het leven kan opleveren als je jezelf niet meer verbergt.
·38 min#24 - MARLIJN WEERDENBURG: In één week moeder verloren en geworden (S07)
Geen vlinder, geen warm gevoel, geen teken. Marlijn Weerdenburg had de periode na het overlijden van haar moeder toch heel anders voorgesteld. ‘Heel Anders’, zo heet nu ook het liedje waarin ze haar verhaal vertelt. In deze aflevering graaft Marlijn samen met Martine naar de laag onder die songtekst: “Ik cremeerde m’n moeder en een week later werd ik zelf moeder van mijn zoon Sammie. Ik ga niet vaak terug naar dat moment.” Aan de hand van haar songtekst ontdek je hoe rouw ook kan werken als het niet gaat zoals verwacht.
·35 min#23 - JASHA ELIANE: ‘Ik vond het heel spannend om over vrouwen te zingen’ (S07)
‘Ik verving specifieke woorden in liefdesliedjes voor iets algemeens, zodat niemand wist dat het over vrouwen ging’, vertelt zangeres Jasha Eliane aan Martine. Dat is inmiddels verleden tijd. Sterker nog, haar muziek wordt regelmatig gelabeld als queerpop. Zelf noemt ze het liever dansbare dramapop, maar het klopt dat ze bewust als vrouw over vrouwen zingt. Daarom viel het ook op en is ze te gast in de podcast. Jasha combineert grappige zinnetjes met sterke drama en flirt hier en daar met het activisme: ‘Ik hoop wel een stem te zijn voor de queer community met mijn muziek.’
·31 min
8 / 144
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Vertrekpunt
Elke week ontmoet Martine een artiest in de studio met als vertrekpunt in het gesprek een of meerdere zinnen uit zijn/haar liedje.
Hoe klinkt Tekstuele voorlichting
De titel 'Tekstuele voorlichting' is bij luisteraars van het radioprogramma 'Martine in de middag' al bekend. In dit NPO Radio 2-programma is het al een vast item en je kunt er nu ook naar luisteren als podcast.
Hoe de podcast klinkt: Martine checkt elke week welke platen of welke singles op de radar staan. Soms heel nieuw, soms juist een tijdje na de release, maar altijd omdat het aan is. Ze bespreekt - samen met de artiest - waarom de tekst haar opvalt. Waar raakt een liedje, waarom resoneert het bij veel mensen? Hoe heeft de artiest de tekst bedoeld? Martine duikt erin en vraagt door, op zoek naar het hart van de artiest om vervolgens te ontdekken wat het liedje zegt over de mens die het zingt en over hoe hij/zij zelf in het leven staat? Ze bespreekt het op een manier dat je als luisteraar het idee hebt dat je even aanschuift. De vibe is luchtig, gezellig en toch inhoudelijk.