Verhalen
- Maarten Wassink: Zingen om samen je geloof te uiten
Maarten Wassink: Zingen om samen je geloof te uiten
- Roelien zingt in Het Groot Omroepkoor: 'zingen is topsport'
Roelien zingt in Het Groot Omroepkoor: 'zingen is topsport'
4 / 21
Laatste afleveringen
#9 - Wat is nou de magie van zingen? (S03)
Gerja is door zingend Nederland getrokken, op zoek naar de magie van zingen. Graag deelt zij de belangrijkste inzichten die ze opgedaan heeft. Ontzettend leuk dat je met me mee op pad was. Wat viel jou nog op? Laat het Gerja weten via info@eo.nl
·21 min#8 - Zingen omdat je zangdrang hebt (met Nationaal Jongenskoor) (S03)
Zangdrang. Niet zomaar graag zingen, maar niet anders kunnen dan zingen. Jongens die dat hebben, moeten bij het Nationaal Jongenskoor zijn. Ze komen uit het hele land vandaan om samen topstukken in te studeren en op te treden met de groten der aarde. Wat drijft deze jonge jongens - ze zijn ongeveer tussen de 8 en 14 jaar? Moeten ze er niet veel voor laten om op dit niveau te kunnen zingen? En hoe gaan ze om met het zwaard van Damokles dat boven hen hangt: de stembreuk, oftewel, de baard in de keel? Gerja spreekt in deze laatste aflevering van haar zoektocht Syl Becht, een getalenteerde jongenssopraan die zowel in het koor zingt, als solo; en ze spreekt Irene Verburg, dirigent van het Jongenskoor. In de aflevering hoor je: * The Call van Ralph Vaughan Williams door Nationaal Jongenskoor o.l.v. Irene Verburg (https://youtu.be/kAC7Soj14XA?t=1865) * Diverse fragmenten uit de voorstelling Zomerconcert, muziek uit Zuid-Europa en Zuid-Amerika, door Nationaal Jongenskoor, o.l.v. Adrián Rodiguez van der Spoel * Sound the trumpet van Henry Purcell, bij Podium Witteman (https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjS-rybsOj_AhUR7aQKHV0gCS8QwqsBegQIBxAG&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DtrHUKTyUSbA&usg=AOvVaw1-wotiYJU2m4a5ZSuCmVb9&opi=89978449) * An den Abendstern van Robert Schumann door Nationaal Jongenskoor o.l.v. Irene Verburg (https://youtu.be/kAC7Soj14XA?t=1865) * Het Sluwe Vosje, Act I, Scene 2: "Že nevíš, co máme?" van Leoš Janáček, door Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor, Nationaal Kinderkoor en Nationaal Jongenskoor, o.l.v. Karina Canellakis. Solo door Syl Becht. (https://www.nporadio4.nl/concerten/985466cf-9fc3-4670-8eab-9559cb535382/canellakis-janacek-het-sluwe-vosje) * Edelweiss van Richard Rodgers en Oscar Hammerstein II, door LUDWIG en Nationaal Kinderkoor en Nationaal Jongenskoor, o.l.v. Irene Verburg, Moederdagconcert 2023 in TivoliVredenburg (https://www.nporadio4.nl/podcasts/avrotros-vrijdagconcert/90457/uitzending-van-12-mei-2023)
·23 min#7 - Zingen én bewegen en acteren (met Consensus Vocalis) (S03)
Meestal sta je als zanger van een klassiek koor keurig in het gelid. Partituur voor je neus, stemmige zwarte kleren aan. Bij meer populaire muziek kun je nog eens een beetje swingen, maar als nog sta je meestal in nette rijtjes. Maar als je in een opera zingt móét je vaak juist bewegen. En je moet niet zo neutraal mogelijk gekleed gaan, maar in kostuum. Consensus Vocalis zingt als koor mee in de producties van de Nederlandse Reisopera. Mezzosopraan Berber Vis zingt momenteel mee in de productie Fidelio, de enige opera die Beethoven ooit schreef. Belemmert bewegen je niet of leidt het niet af? Vraagt opera niet een compleet andere manier van zingen? En hoe houd je jezelf scherp en fit bij zulke lange uitvoeringen? Gerja Wolf zoekt Berber en Consensus Vocalis op in Enschede, waar ze repeteren voor hun tournee. In deze aflevering hoor je: * Fidelio van Ludwig van Beethoven, uitgevoerd door de Nederlandse Reisopera, Phion en Consensus Vocalis o.l.v. Otto Tausk * Bei Deinem Grab und Leichenstein uit Markus Cantate van Johann Sebastian Bach, uitgevoerd door Phion, Consensus Vocalis en Stadsjongenskoor Oldenzaal (https://www.youtube.com/watch?v=W9hDmu4RrjQ) * Fragment uit Schumann & Zoon door Consensus Vocalis en Belinfante Quartet, o.l.v. Béni Csillag
·22 min#6 - Zingen om het Goede Nieuws te laten horen (met Total Praise) (S03)
Gospel wordt als muziekgenre steeds populairder. Het swingt, er zitten mooie harmonisaties in en de teksten zijn heel uitgesproken christelijk. Toch is de muziek zeker niet alleen bij gelovigen in trek. Hoe zit dat, is gospel allereerst vooral een muziekgenre en gaat het toevallig over geloof? Of staat de boodschap centraal en is de muziek enkel een omlijsting? Gerja Wolf gaat kijken hoe dat zit bij Total Praise, het gospelkoor onder leiding van Pearl Jozefzoon. Ze gaat in gesprek met mede-oprichter Esther de Kaste en vraagt haar naar wat zingen voor haar betekent en of je moet geloven wat je zingt. En ze hebben het uitgebreid over het programma Zing! op NPO 1 op zaterdagavond. Want Total Praise doet mee aan dit zangprogramma en staat al in de kwartfinale. Hoe is het om te zingen in een televisiestudio, in plaats van in een kerk? Vraagt dat iets heel anders van je als zangers, en wat doet de extra spanning met je stem? In deze aflevering hoor je: * Worthy van Elevation Worship, uitgevoerd door Total Praise * I agree door Total Praise (https://www.youtube.com/watch?v=ad26m9ElBsI&t=1s) * Made a way door Total Praise (https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=H9b1-1wFOiw&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Ftotalpraise.nl%2F&feature=emb_logo) * In the sanctuary en Stand by me (bij Zing!) (https://www.npostart.nl/zing/10-06-2023/VPWON_1350289?st=registered)
·21 min#5 - Zingen zoals Bach het bedoeld heeft (met Laurenscantorij) (S03)
Johann Sebastian Bach schreef voor elke zondag van het jaar een cantate. Niet om uit te voeren in een concertzaal, maar in een kerkdienst. De Laurenscantorij in Rotterdam voert Bach uit, zoals hij zijn werk bedoeld heeft. In hun maandelijkse cantatediensten wordt Bijbel gelezen, gebeden en een cantate uitgevoerd. Vraagt dat wat anders van jou als zanger? En is het niet jammer dat je op het einde geen daverend applaus krijgt? Gerja ontmoet in deze aflevering de cantorij en gaat in gesprek met Leonie van der Sleen. Het gaat over hoe muziek bijzondere momenten in het leven kan markeren en wat een unieke band dat oplevert met je collega-zangers. Het is een band die je met niemand anders deelt en dus moet je na een repetitie of concert wel even samen stoom afblazen. In deze aflevering hoor je: * Himmelfahrtoratorium van Johann Sebastian Bach, uitgevoerd door Laurenscantorij & Laurensorkest, o.l.v. Wiecher Mandemaker (https://www.youtube.com/watch?v=ahmXiWj5yk8) * Symfonie nr.2 ‘Auferstehung’ van Gustav Mahler, uitgevoerd door Rotterdams Philharmonisch Orkest en Laurens Symfonisch, o.l.v. Lahav Shani (https://www.nporadio4.nl/uitzendingen/het-zondagmiddagconcert/f648de04-e6d2-4700-b3ef-434cd2b5fedb/2023-05-14-het-zondagmiddagconcert) * Priez pour paix van Francis Poulenc, uitgevoerd door Laurenscantorij o.l.v. Wiecher Mandemaker (https://youtu.be/cuNMmAX_25o)
·21 min
#9 - Wat is nou de magie van zingen? (S03)
Gerja is door zingend Nederland getrokken, op zoek naar de magie van zingen. Graag deelt zij de belangrijkste inzichten die ze opgedaan heeft. Ontzettend leuk dat je met me mee op pad was. Wat viel jou nog op? Laat het Gerja weten via info@eo.nl
·21 min#8 - Zingen omdat je zangdrang hebt (met Nationaal Jongenskoor) (S03)
Zangdrang. Niet zomaar graag zingen, maar niet anders kunnen dan zingen. Jongens die dat hebben, moeten bij het Nationaal Jongenskoor zijn. Ze komen uit het hele land vandaan om samen topstukken in te studeren en op te treden met de groten der aarde. Wat drijft deze jonge jongens - ze zijn ongeveer tussen de 8 en 14 jaar? Moeten ze er niet veel voor laten om op dit niveau te kunnen zingen? En hoe gaan ze om met het zwaard van Damokles dat boven hen hangt: de stembreuk, oftewel, de baard in de keel? Gerja spreekt in deze laatste aflevering van haar zoektocht Syl Becht, een getalenteerde jongenssopraan die zowel in het koor zingt, als solo; en ze spreekt Irene Verburg, dirigent van het Jongenskoor. In de aflevering hoor je: * The Call van Ralph Vaughan Williams door Nationaal Jongenskoor o.l.v. Irene Verburg (https://youtu.be/kAC7Soj14XA?t=1865) * Diverse fragmenten uit de voorstelling Zomerconcert, muziek uit Zuid-Europa en Zuid-Amerika, door Nationaal Jongenskoor, o.l.v. Adrián Rodiguez van der Spoel * Sound the trumpet van Henry Purcell, bij Podium Witteman (https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjS-rybsOj_AhUR7aQKHV0gCS8QwqsBegQIBxAG&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DtrHUKTyUSbA&usg=AOvVaw1-wotiYJU2m4a5ZSuCmVb9&opi=89978449) * An den Abendstern van Robert Schumann door Nationaal Jongenskoor o.l.v. Irene Verburg (https://youtu.be/kAC7Soj14XA?t=1865) * Het Sluwe Vosje, Act I, Scene 2: "Že nevíš, co máme?" van Leoš Janáček, door Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor, Nationaal Kinderkoor en Nationaal Jongenskoor, o.l.v. Karina Canellakis. Solo door Syl Becht. (https://www.nporadio4.nl/concerten/985466cf-9fc3-4670-8eab-9559cb535382/canellakis-janacek-het-sluwe-vosje) * Edelweiss van Richard Rodgers en Oscar Hammerstein II, door LUDWIG en Nationaal Kinderkoor en Nationaal Jongenskoor, o.l.v. Irene Verburg, Moederdagconcert 2023 in TivoliVredenburg (https://www.nporadio4.nl/podcasts/avrotros-vrijdagconcert/90457/uitzending-van-12-mei-2023)
·23 min#7 - Zingen én bewegen en acteren (met Consensus Vocalis) (S03)
Meestal sta je als zanger van een klassiek koor keurig in het gelid. Partituur voor je neus, stemmige zwarte kleren aan. Bij meer populaire muziek kun je nog eens een beetje swingen, maar als nog sta je meestal in nette rijtjes. Maar als je in een opera zingt móét je vaak juist bewegen. En je moet niet zo neutraal mogelijk gekleed gaan, maar in kostuum. Consensus Vocalis zingt als koor mee in de producties van de Nederlandse Reisopera. Mezzosopraan Berber Vis zingt momenteel mee in de productie Fidelio, de enige opera die Beethoven ooit schreef. Belemmert bewegen je niet of leidt het niet af? Vraagt opera niet een compleet andere manier van zingen? En hoe houd je jezelf scherp en fit bij zulke lange uitvoeringen? Gerja Wolf zoekt Berber en Consensus Vocalis op in Enschede, waar ze repeteren voor hun tournee. In deze aflevering hoor je: * Fidelio van Ludwig van Beethoven, uitgevoerd door de Nederlandse Reisopera, Phion en Consensus Vocalis o.l.v. Otto Tausk * Bei Deinem Grab und Leichenstein uit Markus Cantate van Johann Sebastian Bach, uitgevoerd door Phion, Consensus Vocalis en Stadsjongenskoor Oldenzaal (https://www.youtube.com/watch?v=W9hDmu4RrjQ) * Fragment uit Schumann & Zoon door Consensus Vocalis en Belinfante Quartet, o.l.v. Béni Csillag
·22 min#6 - Zingen om het Goede Nieuws te laten horen (met Total Praise) (S03)
Gospel wordt als muziekgenre steeds populairder. Het swingt, er zitten mooie harmonisaties in en de teksten zijn heel uitgesproken christelijk. Toch is de muziek zeker niet alleen bij gelovigen in trek. Hoe zit dat, is gospel allereerst vooral een muziekgenre en gaat het toevallig over geloof? Of staat de boodschap centraal en is de muziek enkel een omlijsting? Gerja Wolf gaat kijken hoe dat zit bij Total Praise, het gospelkoor onder leiding van Pearl Jozefzoon. Ze gaat in gesprek met mede-oprichter Esther de Kaste en vraagt haar naar wat zingen voor haar betekent en of je moet geloven wat je zingt. En ze hebben het uitgebreid over het programma Zing! op NPO 1 op zaterdagavond. Want Total Praise doet mee aan dit zangprogramma en staat al in de kwartfinale. Hoe is het om te zingen in een televisiestudio, in plaats van in een kerk? Vraagt dat iets heel anders van je als zangers, en wat doet de extra spanning met je stem? In deze aflevering hoor je: * Worthy van Elevation Worship, uitgevoerd door Total Praise * I agree door Total Praise (https://www.youtube.com/watch?v=ad26m9ElBsI&t=1s) * Made a way door Total Praise (https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=H9b1-1wFOiw&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Ftotalpraise.nl%2F&feature=emb_logo) * In the sanctuary en Stand by me (bij Zing!) (https://www.npostart.nl/zing/10-06-2023/VPWON_1350289?st=registered)
·21 min#5 - Zingen zoals Bach het bedoeld heeft (met Laurenscantorij) (S03)
Johann Sebastian Bach schreef voor elke zondag van het jaar een cantate. Niet om uit te voeren in een concertzaal, maar in een kerkdienst. De Laurenscantorij in Rotterdam voert Bach uit, zoals hij zijn werk bedoeld heeft. In hun maandelijkse cantatediensten wordt Bijbel gelezen, gebeden en een cantate uitgevoerd. Vraagt dat wat anders van jou als zanger? En is het niet jammer dat je op het einde geen daverend applaus krijgt? Gerja ontmoet in deze aflevering de cantorij en gaat in gesprek met Leonie van der Sleen. Het gaat over hoe muziek bijzondere momenten in het leven kan markeren en wat een unieke band dat oplevert met je collega-zangers. Het is een band die je met niemand anders deelt en dus moet je na een repetitie of concert wel even samen stoom afblazen. In deze aflevering hoor je: * Himmelfahrtoratorium van Johann Sebastian Bach, uitgevoerd door Laurenscantorij & Laurensorkest, o.l.v. Wiecher Mandemaker (https://www.youtube.com/watch?v=ahmXiWj5yk8) * Symfonie nr.2 ‘Auferstehung’ van Gustav Mahler, uitgevoerd door Rotterdams Philharmonisch Orkest en Laurens Symfonisch, o.l.v. Lahav Shani (https://www.nporadio4.nl/uitzendingen/het-zondagmiddagconcert/f648de04-e6d2-4700-b3ef-434cd2b5fedb/2023-05-14-het-zondagmiddagconcert) * Priez pour paix van Francis Poulenc, uitgevoerd door Laurenscantorij o.l.v. Wiecher Mandemaker (https://youtu.be/cuNMmAX_25o)
·21 min#4 - Zingen om samen je geloof te uiten (met Nederland Zingt) (S03)
Al bijna dertig jaar het een begrip op de Nederlandse televisie: Nederland Zingt. Hét christelijke muziekprogramma van de Evangelische Omroep. Maarten Wassink is al jaren een van de muzikale gezichten van het programma. Hij dirigeert de samenzang en de projectkoren die meezingen met het programma. Vaak heeft Maarten maar een of hooguit enkele oefenmomenten met een koor. Wat geef je mee aan zangers, als je maar zo kort met ze kan werken? Welke basistips en -tricks zijn er? Kun je ook een beetje aandacht geven aan de beleving en inhoud van de muziek? En is het voor Maarten als musicus niet heel onbevredigend dat je steeds zo snel weer door moet naar een volgend project? Gerja Wolf zoekt Maarten op in Bolsward en gaat in gesprek met deelnemende zangers en zangeressen. Alle muziek komt uit Nederland Zingt. Afleveringen zijn verschenen tussen 6 en 20 mei. * Herstel mijn eerste liefde * Door de nacht van strijd en zorgen * 'k Zal U loven, o Heer * Wie in de schaduw Gods mag wonen * Jezus, ik heb U nodig van Maarten Wassink
·24 min#3 - Zingen als topsport (met Groot Omroepkoor o.l.v. James MacMillan) (S03)
Klassieke componisten zijn over het algemeen al lang geleden overleden. Voer je hun stukken uit, dan kun je zelf je interpretatie geven aan de partituur die de componist heeft achtergelaten. Het Groot Omroepkoor zingt ook regelmatig werk van nog levende componisten - en vaak dirigeren die dan ook zelf hun werk. 13 mei speelden het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest in het Concertgebouw Le Grand Inconnu van James MacMillan, met MacMillan als dirigent. Hoe is het om de maker zelf op de bok te hebben? Wat vraagt dat van de dirigent van het Groot Omroepkoor, die richting de uitvoering van het stuk letterlijk het stokje moet overdragen? Hoe is het om elke paar weken weer een compleet nieuw stuk in een ander genre te zingen? En hoe kun je als zanger fit blijven tot aan je pensioen? Gerja Wolf gaat op pad met Roelien van Wageningen, alt in het koor. Alle muziek van deze aflevering komt uit Le Grand Inconnu van James MacMillan, uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor, tijdens de NTRZaterdagMatinee van 13 mei 2023. (https://www.nporadio4.nl/concerten/5149cc51-3182-4fd2-8d24-cb31cdcc9e78/james-macmillan-dirigeert-drie-premieres)
·23 min#2 - Zingen zit in je bloed (met Urker Zangers) (S03)
Urk is een eiland dat doordrenkt is van muziek en zang: in de kerk, op school, in gezinnen, bij feesten. Muziek wordt doorgegeven van generatie op generatie. Gerja ontmoet in deze aflevering van De Stem Jacob Bode, lid van de Urker Zangers. Muziek is voor hen een manier om het leven te vieren, om verdriet te dragen, om geloof te uiten, om er voor elkaar te zijn. En dé manier om je te uiten. Als woorden soms tekortschieten, kun je altijd nog samen zingen. Dat blijkt wel als Jacob vertelt over hoe hij na het overlijden van zijn vader 25 jaar niet kon zingen, maar op een dag gewoon weer zijn oude plaats kon innemen. Luister nu het nieuw album van de Urker Zangers: In the Chapel (https://open.spotify.com/album/1RMDvKJRMShebVTxnK1pjQ?si=F1ucCzt-SL6MSunEaGHzwA) In deze aflevering hoor je: * Psalm 116 door Urker Zangers o.l.v. Frits Bode en Klaas Jan Mulder (https://open.spotify.com/track/7KK8rjYWIQ54kGJmGhSK5X?si=df2d01984cbb4e8f) * De Zilvervloot door de Urker Zangers (https://open.spotify.com/track/0YD77MlbXrI3YAM23cNB71?si=9b9806d18b67420d) * Where no one stands alone door de Urker Zangers (album verschijnt binnenkort) * Een Draaiersjongen door Urker Zangers (https://open.spotify.com/track/2DCvVRLp4PsUfQLuHF9ng2?si=557e5edf1f744111) * Ik voel de winden Gods vandaag door de Urker Zangers (album verschijnt binnenkort)
·28 min
8 / 27
'De Stem' ontdekt de wereld van koren
Zangeres en stemacteur Gerja Wolf duikt in het derde seizoen van de EO & NPO Klassiek-podcast 'De Stem' in de wereld van koren. De stem is enige levende instrument ter wereld en heel persoonlijk; wat gebeurt er als je stemmen gaat samenbundelen?
- Nieuw seizoen podcast De Stem: De Stem van koren
Nieuw seizoen podcast De Stem: De Stem van koren
Luister seizoen 3 nu!
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Blijf op de hoogte van onze podcasts
Podcast nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van de meest interessante, informatieve en inspirerende podcast afleveringen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang om de week de tips in je mailbox.
Lees onze privacyverklaring.