Navigatie overslaan
Sluit je aan

Gratis inloggen

Doe je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen op alle sites van de EO.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Uitgelichte afbeelding

Paas­voor­stel­ling De Dood van de Zoon keert terug

gisteren · 08:13Visie

Update: gisteren · 08:13

Hun doel was helder: het eeuwenoude passieverhaal in een nieuw jasje steken. Met die passie begonnen Pieter-Jan Rodenburg en zijn tweelingbroer Christian jaren geleden aan de muziekvoorstelling De Dood van de Zoon. Na een stop van tien jaar zijn ze nu terug op het podium.

De Dood van de Zoon zou je kunnen vergelijken met The Passion. Maar dan kleinschaliger. Minder spectaculair ook. En zonder acteurs, maar met verteller. De Dood van de Zoon is een indringende en eigentijdse vertelling van de laatste uren van Jezus, omlijst door alternatieve muziek. In sfeervolle, intieme kerken nemen een groep muzikanten en verteller Geert Riezebosch het publiek mee in het paasverhaal.

Intiemer dan ooit

Het begon allemaal in 2011. Toen werd de muziekvoorstelling voor het eerst opgevoerd. Al snel veroverde de voorstelling elk jaar een bijzondere plaats in menig agenda. Na een laatste grote tour in 2016, besloot het team te stoppen. Daarna viel het stil, maar voor bedenker Pieter-Jan voelde het niet als een definitief afscheid. “Toen we stopten, heb ik een afspeellijst gemaakt op Spotify met de naam: Potentieel Dood van de Zoon. Voor de zekerheid, voor als we ooit weer wilden beginnen”, herinnert hij zich. Dat moment is nu aangebroken. “We realiseerden ons dat de muziekvoorstelling terug moest komen, intiemer en intenser dan ooit.”

Volledig nieuwe muzieklijst

Het duurde niet lang voordat de ideeën op tafel lagen voor de komende tour in april. “Hoewel het concept elk jaar hetzelfde was gebleven, was de insteek steeds weer anders. We brachten de inhoud op een nieuwe manier, met nieuwe liederen. Ook dit jaar hebben we een volledig nieuwe muzieklijst, met nummers van onder anderen Low, Damian Rice en Bruce Springsteen. Daarnaast hebben we koperblazers toegevoegd om de muziek krachtiger te laten klinken.”

Rauwe beleving

De zes geplande voorstellingen op diverse locaties laten het lijdensverhaal voor zich spreken. “We gaan niet preken, maar blijven dicht bij de Bijbelse gebeurtenis. Dus we willen het oude verhaal nieuw leven inblazen, maar we verzinnen er geen dingen bij. Op die manier proberen we de heftigheid en diepgang van het verhaal recht te doen. Dat doen we met tien mensen op het podium. De combinatie van een intrigerende verteltrant en krachtige instrumenten zorgt voor een rauwe beleving.”

Onderdompelen

De voorstelling laat weinig mensen onberoerd, weet Pieter-Jan uit ervaring. “Bezoekers blijven na afloop echt een tijd in stilte zitten. Het raakt diep en blijft hangen, en dat is het belangrijkste. Als gelovigen zijn we niet zo goed in het herdenken van Goede Vrijdag, omdat we altijd gelijk denken aan de opstanding. Het mooie van de veertigdagentijd is dat je je kunt onderdompelen in het moment van het lijden van Jezus. Door je juist alleen op Goede Vrijdag te richten, krijgt het evangelie echt de ruimte om te spreken.”

Hechte vriendenkring

Met trots kijkt Pieter-Jan naar ‘zijn’ project. “Samen iets neerzetten waarvan je niet eens durfde te dromen, dat is geweldig”, zegt hij. Wat hij bijzonder vindt, is dat de voorstellingen niet alleen succes hebben opgeleverd, maar ook vriendschappen voor het leven. “We begonnen met een groep mensen die elkaar nog niet goed kenden, maar naarmate we langer samenwerkten, zijn we uitgegroeid tot een hechte vriendenkring.”

Voorlopig focussen de makers zich op de komende tour. Of ze volgend jaar opnieuw op tour gaan? “Geen idee, we zien het wel. Volgend jaar is pas volgend jaar.”

Meest gelezen

Lees ook