Sluit je aan

Inloggen bij eo

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Elsbeth Gruteke gaat voor de podcast Alle Registers Open in gesprek met organist Rik Melissant.
© EO

Organist Rik Melissant: ‘Hoe groter het orgel, hoe leuker ik het vind’

2 maart 2023 · 11:06

Update: 19 november 2024 · 14:41

In deze aflevering van Alle Registers Open gaat Elsbeth Gruteke in gesprek met de jonge organist Rik Melissant. De weg tot organist was voor hem geen vanzelfsprekende. Zijn wens was piloot worden op een traumahelikopter, maar besloot na lang wikken en wegen toch voor een carrière in de muziek. En dat bleek een schot in de roos. Zijn talent als organist viel op, waardoor hij op het conservatorium werd aangenomen, waar hij summa cum laude afstudeerde. Elsbeth ontmoet hem aan het Van-Vulpen orgel in de Rehoboth Kerk in Sommelsdijk.

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

In het spel van Rik hoor je de vorming van zijn twee leermeesters terug: Ben van Oosten, die hem de kneepjes van de muziek na 1800 bijbracht en Bas de Vroome, die nadruk legt op muziek voor 1800 én op het spelen van Bach. Vooral het interpreteren en analyseren van composities hebben de interesse van Rik. Regelmatig reist hij af naar Parijs om lessen te volgen bij Franse organisten. ‘Een verrijking’, vindt hij zelf. ‘Die Franse muziek is wat meer gekaderd dan bijvoorbeeld Bach. Tegelijkertijd ervaar ik daar veel vrijheid in. Met name in de muziek van Franck. Je kunt het op heel veel verschillende manieren spelen; snel of juist langzaam, je kunt er alle kanten mee op. Ik speel graag grote werken, dat is de stijl die bij me past. Misschien is dat toch dat jonge ventje dat onder de indruk is van het orgel, dat zo majestueus en orkestraal is. Hoe groter het orgel, hoe meer kleur, hoe meer registraties je kunt maken en hoe leuker ik het vind.’

Geloof

Het bespelen van het orgel is voor Rik onlosmakelijk verbonden met zijn geloof. Regelmatig laat hij de gemeente vóór de dienst kennis maken met Bach of Mendelssohn. Ook speelt hij werken van Klaas Jan Mulder, juist ook omdat hij weet dat de kerkmensen hiervan genieten. Het begeleiden van de samenzang ervaart hij als een bijzonder moment. Een moment waarin iets gebeurt, waarin er contact is met God en de gemeenteleden. ‘Het is een voorrecht om hierin een rol te mogen spelen en in Gods dienst te staan. Het is prachtig als je een lofzang speelt en je hoort de gemeente uitbundig meezingen. Tekst en muziek gaan dan samen.’

Concoursen

Dat Rik ook een competitieve kant heeft, blijkt wel uit zijn deelname aan diverse concoursen, die hij regelmatig wint. Hij streeft er ook naar om in het buitenland aan concoursen mee te doen, waar organisten met bijzonder veel talent aan deelnemen. Rik: ‘In Amerika of Canada zou mooi zijn. Maar eerst kijk ik of ik mee kan doen aan een concours in Europa. In Nederland wordt de druk steeds groter als je een concours gewonnen hebt. Ik kan het me niet veroorloven om eruit te vliegen.’

In deze aflevering van Alle Registers Open hoor je een gedeelte uit Marche Religieuse van Camille Saint-Saëns, Sinfonia uit Cantate BWV 29 van Johann Sebastian Bach, Andante uit Grande Pièce Symphonique van César Franck, een gedeelte uit Miroir van Ad Wammes, O Mensch, bewein dein Sünden gross, BWV 622 van Johann Sebastian Bach en een gedeelte uit Fantasie en Fuga in g-klein, BWV 542 van Johann Sebastian Bach.

Op zoek naar inspirerende podcasts?

Schrijf je in de voor de podcastnieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Lees onze privacyverklaring.

Alle Registers Open - Dé orgelpodcast van Nederland
Alle Registers Open - Dé orgelpodcast van Nederland

Dit artikel hoort bij de podcast

Alle Registers Open - Dé orgelpodcast van Nederland

Deel dit artikel: