Organist Rien Donkersloot: ‘In muziek vind je een stukje paradijs’
4 juli 2022 · 12:48
Update: 19 november 2024 · 14:15
In deze aflevering van de podcast ‘Alle Registers Open’ maakt Elsbeth Gruteke kennis met organist Rien Donkersloot. Ze ontmoet hem achter het Naber-orgel in de St. Joriskerk in Amersfoort. Al op jonge leeftijd was hij gefascineerd door het orgel en hij vertelt enthousiast hoe hij het heeft leren bespelen.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Improviseren is voor hem heel belangrijk. Hoe ontdek je de klankkleur van een orgel en welke prachtige klanken kun je eruit halen? Dat is een boeiend proces omdat je eerst het orgel uitgebreid moet verkennen. Na deze ontdekkingstocht laat hij de luisteraar iets van zijn unieke geluid horen.
Rien begon erg jong met improviseren op het orgel. ‘Als twee jarige probeerde ik vanuit de kinderstoel al op het orgel te spelen. En ik was zes of zeven jaar toen ik mijn eerste les kreeg. Dat was afkicken omdat je het idee hebt dat je kunt spelen. Maar dan moet je van papier leren spelen en dat is niet meteen feest.’ Rien komt uit een muzikaal gezin: ‘Mijn vader is organist, mijn zus zingt, dirigeert en speelt piano, mijn broer speelt orgel. Wat dat betreft gaat muziek maken vanzelf, daar hoef je me nooit voor te porren. Dat tweejarige jongetje zit er nog steeds in.’
Meerdere lagen
‘Je probeert mensen te laten genieten van de muziek’, antwoord Rien op wat hij het publiek wil meegeven. ‘Ik probeer stukken te spelen waarvan ik denk dat ze goed zijn. Er is heel veel muziek, maar er zit ook wel wat niveauverschil in muziek. Ik heb liever dat mensen het níet mooi vinden, dan dat ze er niks van vinden. Dan heeft de muziek in ieder geval iets gedaan. Goede muziek heeft een niet al te grote voorspelbaarheidsfactor en meerdere lagen.’
Paradijs
‘Geloof en muziek kan ik niet los van elkaar zien. Muziek heeft iets mysterieus; een stukje paradijs wat je erin terugvindt. Ja, zo beleef ik het. Ook omdat je niet kunt uitleggen waarom iets mooi is. Je ervaart iets van God. En als je kijkt naar al de mooie muziekstukken die zijn gemaakt, dan heeft dat iets verwonderends.’
Wat speelt Rien Donkersloot?
In deze aflevering speelt Rien de Melodia op. 59 no. 11 in Bes-groot van Max Reger, Adagio en Allegro uit Orgelsonate no. 4 in e-klein, BWV 528 van Johnn Sebastian Bach, een improvisatie over psalm 150, Fuga over psalm 116 van Adriaan C. Schuurman en de Preludium op. 99 in Es-groot van Camillie Saint-Saens.
![Alle Registers Open - Dé orgelpodcast van Nederland](https://generieke-content-eo.cdn.eo.nl/w_308/78d5uwrs40dj-eo-alle-registers-open.webp)
Dit artikel hoort bij de podcast
Alle Registers Open - Dé orgelpodcast van Nederland
Meest gelezen
- Carola Schouten over haar eerste 100 dagen als burgemeester: ‘Ik wil het graag goed doen’
Een terugblik bij Eva Jinek
Carola Schouten over haar eerste 100 dagen als burgemeester: ‘Ik wil het graag goed doen’
- 'Mijn zoontje zou nooit meer kunnen lopen'
'De Verandering', zaterdag 25 januari, 17.30 uur op NPO 2
'Mijn zoontje zou nooit meer kunnen lopen'
- Paralympisch sporter Lito Anker: ‘Mijn talent is explosiviteit’
Lito in 'De Verandering', zaterdag 1 februari, 17.30 uur, NPO 2
Paralympisch sporter Lito Anker: ‘Mijn talent is explosiviteit’
Lees ook
- De Koningswens: Wat als je baby niet het geslacht heeft waarop je hoopte?
Spelen we voor God als we kinderen ‘kiezen’?
De Koningswens: Wat als je baby niet het geslacht heeft waarop je hoopte?
- Theaterkok Arend van der Heijden maakte een opmerkelijke ommezwaai
‘Ik serveer nu elke week zo’n achthonderd maaltijden’
Theaterkok Arend van der Heijden maakte een opmerkelijke ommezwaai
- 'Sing Sing' bijzonder ontroerende gevangenisfilm
Nu in de bioscoop
'Sing Sing' bijzonder ontroerende gevangenisfilm