‘Met ondernemers kan de EO iets van Jezus aan Nederland laten zien’
1 november 2024 · 09:04
Update: 1 november 2024 · 09:23
Een omroep die samenwerkt met ondernemers om zijn missie uit te dragen. Gezamenlijk bouwen aan projecten en evenementen. Het klinkt mooi op papier, maar hoe ziet het ondernemersplatform van de EO er in de praktijk uit?
“Als relatiemanager ben ik ontzettend enthousiast over de kansen en mogelijkheden die ontstaan wanneer ondernemers zakelijk partner van de EO worden”, vertelt EO-collega Wilma Hiller. “Want als partner kun je actief met ons meedenken en meewerken. Er zijn veel manieren om als ondernemer bij te dragen. Je kunt een financiële donatie doen waarmee je helpt om bijvoorbeeld de EO-Jongerendag mogelijk te maken, maar het draait niet altijd om geld.
Het draait niet altijd om geld
Als ondernemer kun je ook je gebouw beschikbaar stellen voor een evenement. Of je kunt je expertise en ervaring inzetten bij het uitdenken van nieuwe plannen. Zo bouw je samen heel dynamisch aan mooie projecten of campagnes, zoals onze kerstcampagne. Daarnaast verbinden we je met andere ondernemers en nodigen we je uit voor netwerkbijeenkomsten of inspirerende events. Samen met ondernemers kunnen we als EO iets van Jezus aan Nederland laten zien.”
Leiderschap
Een van die events is een masterclass met het thema ‘Moedig leiderschap’, die op 7 november plaatsvindt. EO-presentator Jurjen ten Brinke en leiderschapscoach Jolanda Nooteboom nemen de ondernemers mee in dit boeiende en relevante thema.
Masterclass 'Moedig leiderschap'
Klik hier voor meer informatie.
“Moed is het vermogen om jezelf te kennen en te accepteren zoals je bent”, vertelt Jurjen. “Met al je sterke en zwakke punten. Moed creëert een cultuur waarin risico’s durven nemen normaal is, mislukkingen zijn toegestaan, en waar je voortdurend blijft leren. Hoe uit zich dat in jouw bedrijf? Ben jij een moedige leider? Het event ‘Moedig leiderschap’ wordt een interactieve middag vol gesprekken, inspiratie en persoonlijke uitdagingen, waarbij de aanwezige ondernemers ook met elkaar in gesprek gaan.”
Zakelijk en persoonlijk
“Als relatiemanager heb ik ontmoetingen met ondernemers uit het hele land”, vervolgt Wilma. “Mannen, vrouwen, dertigers, zestigers, mensen uit alle lagen van de bevolking. Een gesprek dat veel indruk op me heeft gemaakt, is het verhaal van Gerrie. Haar man, Gerard, koos op 44-jarige leeftijd voor de dood. Gerard was niet alleen haar partner en vader van hun twee kinderen, maar ook haar compagnon in hun timmerbedrijf.
Haar verhaal is een inspirerend voorbeeld
Gerrie vertelde me hoe ze omringd door familie, vrienden en buren aan de keukentafel zat, zoekend naar antwoorden. Het verlies was zwaar, maar ze kreeg toch de kracht om door te gaan. Na zijn dood bleef Gerrie niet alleen achter met de zorg voor haar kinderen, maar ook met zijn timmerbedrijf. Ze besloot haar leven anders in te richten. Ze volgde een coachopleiding, haalde verschillende diploma’s en richtte in 2008 een onderneming op. Gerrie gebruikte haar ervaring met verlies en rouw om anderen te helpen. Haar focus verschoof van crisismanagement naar persoonlijke en zakelijke groei. Ze ontwikkelde de sterke overtuiging dat zakelijk succes onlosmakelijk verbonden is met persoonlijke ontwikkeling.
Het verhaal van Gerrie leerde me dat je altijd een keuze hebt, hoe moeilijk de weg ook is. Gerrie koos ervoor om te groeien, voor zichzelf en haar kinderen. Haar verhaal is voor mij echt een inspirerend voorbeeld van moed, doorzettingsvermogen en het vinden van nieuwe perspectieven na verlies.”
‘Ook dat is ondernemen’
“Moedig leiderschap vraagt om stappen te zetten zonder dat de uitkomst vaststaat”, voegt EO-directeur Arjan Lock toe. “Onwillekeurig gingen mijn gedachten terug naar 2010. De EO kreeg destijds veel kritiek na de aankondiging van de allereerste uitvoering van The Passion in Gouda. Velen vonden het ongepast om het lijdensverhaal van Jezus met moderne muziek op te voeren tijdens de stille week. Samen met collega Jaap Kooij namen we als jonge directie van de EO de verantwoordelijkheid voor dit vernieuwende project.
Soms moet je risico's nemen
We gingen het gesprek aan met kerken, opiniemakers en critici, en stelden onszelf de vraag of we echt geloofden dat dit het juiste pad was om mensen met het evangelie te bereiken. Uiteindelijk werd The Passion een succes en een traditie, waarbij duizenden mensen het verhaal van Jezus’ lijden op een toegankelijke manier konden horen. Soms moet je risico’s nemen die ten koste van je eigen zekerheden kunnen gaan. Ook dat is ondernemen.”
Sluit je aan!
Meer informatie: eo.nl/ondernemers