Sluit je aan

Inloggen bij eo

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Uitgelichte afbeelding

Leven met ‘huisgenoot Holocaust’

21 juli 2022 · 15:52Visie

Update: 15 november 2024 · 08:09

In de EOdoc Housewitz portretteert film- maker Oeke Hoogendijk haar moeder Lous Hoogendijk-de Jong. Vijftien jaar lang filmde Oeke haar moeder, die al tientallen jaren haar huis niet uit durft. En ’s nachts wordt ze geteisterd door terugkerende nachtmerries uit de Tweede Wereldoorlog.

Als meisje werd ze, net als haar ouders en haar broer, gedeporteerd naar verschillende concentratiekampen. Als enige kwam ze terug, getraumatiseerd en niet in staat het verleden los te laten.

Kerstboom

Op het eerste gezicht lijkt de documentaire een humoristisch portret van een scherpzinnige oude dame die rondschuifelt in haar woonkamer en televisiekijkt met haar kat. Maar het portret verandert gaandeweg in een beklemmende film over een getraumatiseerde vrouw die dagelijks moet leven met ‘huisgenoot Holocaust’. Zelfs de kerstboom, waar ze als een kind zo blij mee is, roept de herinnering op aan Westerbork.

Tragikomisch

De oorlog was altijd aanwezig in het gezin en heeft grote invloed gehad op de opvoeding van Oeke en haar broers. We zien dat – na wat irritaties – Lous zelf voorstelt om webcams in de woonkamer op te hangen. De beelden van de in zichzelf pratende Lous zijn veelzeggend. En in de vele tragikomische telefoongesprekken die worden gevoerd, weet Oeke ongelooflijk dicht bij haar moeder te komen.

2Doc: Housewitz
2Doc: Housewitz

Dit artikel hoort bij het programma

2Doc: Housewitz