Sluit je aan

Inloggen bij eo

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Tijs van den Brink.

Kan dat nog, twee fossiele auto’s?

20 april 2023 · 14:03

Update: 21 april 2023 · 17:02

Plotseling ligt de auto van diverse kanten onder vuur.

Klimaatminister Rob Jetten heeft plannen om benzine en diesel in Nederland met een dubbeltje extra te belasten. Vanaf 1 juli wordt de belasting op fossiele brandstoffen, die in verband met de energiecrisis was verlaagd, weer geleidelijk verhoogd. 
En het Europees parlement heeft onlangs wetten aangenomen die gaan leiden tot zo’n tien cent extra belasting op fossiele brandstoffen. Met een beetje pech betaal je binnenkort zomaar zo’n 40 cent meer voor benzine en diesel aan de pomp.

De reden van de prijsverhoging? Het klimaat!

Tegelijkertijd is er een andere beweging gaande. Het EO-programma 'Dit is de Kwestie' maakte onlangs een aflevering over ‘autoverslaving’. In die uitzending betoogde ‘fietsprofessor’ Marco te Brömmelstroet dat op dit moment autobezit gesubsidieerd wordt, omdat er nog veel plekken zijn waar je geen parkeergeld betaalt. Je staat dus gratis op een stuk gemeentegrond, dat ook ergens anders aan besteed zou kunnen worden.

In mijn woonplaats Amersfoort worden de woorden van Te Brömmelstroet tamelijk letterlijk genomen: er worden plannen gemaakt om in de hele stad betaald parkeren in te voeren, of er nou parkeerproblemen zijn in jouw wijk of niet. Voor je eerste auto kun je nog relatief goedkoop een parkeervergunning kopen, de tweede auto dien je in de toekomst bij de stadspoort achter te laten – om dan met een leenfiets of scooter huiswaarts te keren.

Het klimaat speelt nauwelijks een rol in de argumentatie van de gemeente: elektrische auto’s worden precies hetzelfde behandeld als fossiele. Het gaat het gemeentebestuur (met partijen als D66, GroenLinks en de Partij voor de Dieren) vooral om het opnieuw inrichten van de publieke ruimte: die moet groener en kindvriendelijker.

Ik merk dat ik me een beetje schuldig begin te voelen over de twee fossiele auto’s in ons gezin. Kan dat nog in 2023? 
Op het gevaar af voor boze blanke boomer uitgemaakt te worden: ja dat kan! De benzineauto’s besparen ons heel veel tijd (en geld), waardoor we in staat zijn de verantwoordelijkheden op ons werk en thuis goed te combineren.

Zolang elektrische auto’s astronomisch duur zijn en alternatieve vervoersmethoden veel meer tijd kosten, zullen mensen fossiel blijven rijden. ‘Pesten’ met extra belastingen – of dat nou op benzine of op parkeerplekken is – gaat het draagvlak voor de klimaattransitie niet vergroten. Integendeel.

Iedere veranderdeskundige kan je uitleggen dat verléiden tot ander gedrag vele malen effectiever is dan bestráffen.

Kom op, regering en stadsbestuur, jullie kunnen beter!

Deel dit artikel: