Sluit je aan

Inloggen bij eo

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

EO-podcast Man van Nazaret.
© EO

'Ik hoop dat Jezus voor nog meer mensen gaat leven'

9 december 2024 · 10:38

Update: 9 december 2024 · 11:49

“Alsof je het woestijnzand in je sandalen voelt.” Beeldend omschrijft Marlies Medema het zintuiglijke gevoel dat de nieuwe EO-podcast Man van Nazaret oproept. Samen met Visie-collega Pieter-Jan Rodenburg schreef ze de verhalen die spelen rond de geboorte van Jezus én rond het beleg van Jeruzalem in 70 na Christus. Pieter-Jan: “Het levert een razend spannende podcast op.”

Het is voor beiden de eerste podcast waaraan ze meewerken. Pieter-Jan: “Voor mij is het verhaal van Jezus hét verhaal waar mijn leven om draait. Dan is het heel tof als je daar op een nieuwe manier mee aan de slag mag.”

Podcast Man van Nazaret

Je hoort in Man van Nazaret het verhaal van Salomé, een Joodse vrouw die in Jeruzalem woont, in het jaar 70. De stad wordt belegerd door de Romeinen en dreigt vernietigd te worden. In de stad is een kleine gemeenschap van volgers van Jezus, die 70 jaar daarvoor was geboren. Je hoort ook het verhaal van zijn geboorte. Dat speelt zich af in Nazaret in het noorden van Judea en in het zuidelijker gelegen Betlehem in de buurt van Jeruzalem.

Twee verhalen die op het eerste gezicht los van elkaar lijken te staan. Maar het leven van Jezus kan niet los gezien worden van de invloed die Hij had op zijn volgelingen.

Spanning houden

Het schrijven voor een podcast was nog best wennen. Marlies, die twee romans op haar naam heeft staan: “In een roman kies je het ene moment een korte zin en dan weer een mooie lange meanderende zin, die een beetje poëtisch voelt. Een podcast moet heel direct en ‘kort erop zitten’. Veel meer tak-tak-tak.”

Pieter-Jan: “Deze podcast zit tussen een luisterboek en een hoorspel in. Als je schrijft voor lezers, ga je uit van ‘show, don’t tell’. Een scène mag gerust lekker lang een raadselachtige spanning opbouwen. Lezende mensen kun je veel langer in spanning houden. Dat kan bij een podcast niet. Je moet eigenlijk in de eerste zin de hoofdpersoon introduceren en de setting moet helder zijn. Podcastluisteraars doen namelijk vaak iets anders tijdens het luisteren: ze maken schoon of zijn onderweg.”

Verhaallijn

Het schrijven deden de twee los van elkaar. Marlies: “We hebben een paar keer bij elkaar gezeten om na te denken over de verhaallijn en daarna verdeeld wie welk jaar op zou pakken. Ik pakte het jaar 0 op en Pieter-Jan het jaar 70.”

Pieter-Jan: “Marlies is een ervaren romanschrijver. Als zij door je teksten loopt, stelt ze goede vragen over de hoofdpersonen en hun motivatie. Dat heeft me erg geholpen. In haar verhalen brengt ze de Bijbel op een originele en spannende manier tot leven.”

Een podcast moet heel direct en 'kort erop zitten'. Veel meer tak-tak-tak."

Marlies: “Pieter-Jan heeft veel kennis van de tijd van het begin van onze jaartelling. Hij heeft ook theologie gestudeerd, dat merk je. Het was iedere keer een leuke verrassing om te kijken wat eruit kwam als we onze teksten aan elkaar voorlegden. Daarna keek Allard Amelink, de regisseur, mee. Hij is podcastmaker en regelt verder alles, zoals techniek, de stemmen en de regie.”

Dikke pil

Ter voorbereiding deden beiden hun eigen research en tijdens het schrijven konden ze een beroep doen op nieuwtestamenticus professor Bert Jan Lietaert Peerbolte. Marlies: “Ik heb me eerst gericht op het lezen van verschillende Bijbelvertalingen. Vervolgens ben ik maar gewoon gaan schrijven. Als ik twijfelde of iets waarschijnlijk was, deed ik een beroep op Bert Jan. Ik wilde bijvoorbeeld het verhaal van de herders vertellen vanuit het perspectief van een vrouwelijke herder. Maar waren die er überhaupt? Bert Jan smulde van dat soort vragen en dook er helemaal in.”

Het was een uitdaging om het verhaal geloofwaardig en behapbaar te houden.

Pieter-Jan: “Ik wist al wel wat over het jaar 70, want kort daarvoor had ik een dikke pil over Jeruzalem gelezen. Vervolgens ben ik extreem veel gaan lezen. En ik heb Alle werken van de Romeinse geschiedschrijver Flavius Josephus aangeschaft. Daar kom je moeilijk doorheen, dus heb ik het bij wat korte stukjes gehouden. Verder kwam er net een wetenschappelijk werk uit over de kruisiging. Het was een uitdaging om het verhaal geloofwaardig en behapbaar te houden. De tijd van het beleg in Jeruzalem was echt een hel. Lijken lagen op de hoeken van de straten, het stonk er vreselijk. Toch wilden we het jaar 70 beschrijven, omdat dat hét moment is waarop het christelijk geloof zich van een hoofdzakelijk Joodse religie naar een wereldreligie ontwikkelde.”

Rasverteller

Presentator Kefah Allush en actrice Hanne Arendzen geven stem aan de verschillende verhaallijnen. Marlies: “Kefah is een rasverteller, dat voegt zo veel toe.” Pieter-Jan: “Ik vond het wel heel spannend om mijn eigen werk terug te horen, maar het is top gedaan door Hanne. Ook de geluiden en effecten; je wordt het verhaal in gezogen.”

Inmiddels zijn de acht afleveringen van dit seizoen klaar. Marlies: “Ik hoop dat Jezus voor nog meer mensen gaat leven. Dat de Bijbelverhalen dichterbij komen en dat mensen er enthousiast over worden.” Pieter-Jan: “We hopen op een vervolg. Dat we het hele leven van Jezus kunnen doorlopen met daarbij een raamvertelling. En dat we dan in 2033 het hele verhaal hebben verteld.”

De EO-podcast Man van Nazaret is vanaf 9 december te beluisteren via alle platforms.
Man van Nazaret
Man van Nazaret

Dit artikel hoort bij de podcast

Man van Nazaret