Hiphop meets Gospel in ‘All of the lights’
6 mei 2022 · 15:00
Update: 14 november 2024 · 15:19
In het nieuwe EO-programma ‘All of the lights’ neemt artiest en presentator Défano Holwijn kijkers mee op een muzikaal gospelavontuur. Bekende hiphop-artiesten Frenna, Broederliefde, Glenn Faria en Yung Nnelg duiken in de wereld van gospel.
Onder begeleiding van een liveband met Elisha Amonoo-Neizer en het ZO! Gospel Choir brengen zij hun grootste hits in een nieuw gospeljasje. In vier wervelende afleveringen gaat Défano op zoek naar een gemene deler tussen twee op het oog verschillende genres: hiphop en gospel.
Hiphop meets gospel
Hoe klinken moderne hiphop-hits met traditionele gospelinvloeden? In ‘All of the lights’ brengt de EO in samenwerking met NPO FunX hiphop en gospel op een unieke manier bij elkaar. Het grote publiek kent hiphop met name van de rapmuziek, maar de hiphopcultuur omvat meer dan alleen rap en is van oorsprong een veel bredere jongerenbeweging waarin artiesten hun stem kunnen laten horen. Gospel kent het grote publiek vooral van de grote koren, toga’s en nummers als ‘Oh Happy Day’ en ‘Amazing Grace’. In ‘All of the lights’ horen we verrassende nieuwe versies van bestaande hits. Alle optredens worden begeleid door een liveband en het ZO! Gospel Choir.
Het verhaal achter de artiest
Wat betekent gospel voor hedendaagse hiphop-artiesten? Frenna, Broederliefde, Glenn Faria en Yung Nnelg treden op met eigen nummers, maar dan in het licht van de gospel. In elke aflevering staat één artiest centraal. Presentator Défano Holwijn gaat in gesprek en bespreekt thema’s die de grenzen van hiphop en gospel overstijgen. De mens achter de artiest staat centraal. Hoe heeft Frenna hoop ervaren na een moeilijke jeugd? Wat is voor Broederliefde de ware betekenis van vriendschap? Hoe gaat Glenn om met succes, maar ook met tegenslag? En hoe gebruikt Yung Nnelg zij roots om zijn ware ik te vinden?
De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Samenwerking
‘All of the lights’ is een coproductie met Maak (new era marketing agency) en een samenwerking met jongerenzender NPO FunX. ‘All of the lights’ wordt uitgezonden binnen de NPO-programmering die in mei extra in het teken staat van racisme, discriminatie en diversiteit onder de noemer ‘de ander zien, jezelf zijn’.
Dit artikel hoort bij het programma
All of the Lights