Sluit je aan

Inloggen bij eo

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Oppenheimer.

Filmrecensie: 'Op­pen­hei­mer'

10 augustus 2023 · 13:55

Update: 10 augustus 2023 · 14:05

De filmzomer wordt gedomineerd door twee titels die ogenschijnlijk als water en vuur van elkaar verschillen: Barbie en Oppenheimer. Een felroze gekleurde komedie over meisjespoppen, en een inktzwart drama over de uitvinder van de atoombom. Toch zijn er wat verrassende overeenkomsten. Al is het maar de scherpe manier waarop beide films de tijdgeest illustreren.

Barbie blijkt een behoorlijk venijnige satire over man-vrouwverhoudingen – een thema dat meer dan ooit op scherp staat. Het apenrotsgedrag van types als Trump, Poetin en influencer Andrew Tate wordt genadeloos op de hak genomen.

Oppenheimer laat intussen zien wat zulk machismo teweeg kan brengen: een onstuitbare wapenwedloop die de hele mensheid zou kunnen uitroeien. We ontmoeten de Amerikaanse natuurkundige J. Robert Oppenheimer (sterke rol van de Ier Cillian Murphy), die begin jaren veertig door zijn overheid wordt ingezet om eerder dan de Duitsers en Russen een atoombom te ontwikkelen. Het plan is vervolgens om die bom één keer te gebruiken, in de hoop dat niemand het daarna ooit nog in z’n hoofd zal halen. Achteraf gezien natuurlijk hopeloos naïef. Zo ontdekt ook Oppenheimer zelf: na de oorlog ontwikkelt hij zich tot een uitgesproken tegenstander van de bom.

Twee verrassend kritische zomerfilms dus, al kun je na Barbie nog vrolijk lachend de bioscoop uit lopen. Dat zit er bij Oppenheimer niet in: de film komt aan als een mokerslag. Dat ligt deels aan de stijl van regisseur Christopher Nolan, bekend van blockbusters als Inception en The Dark Knight. Als altijd vertelt Nolan erg indringend, met een stortvloed aan fraai gestileerde beelden, een imposante cast en non-stop intense muziek. In zijn fictiefilms is dat erg effectief, in deze complexe geschiedenisles voelt het soms ook wat overdadig.

Anderzijds past dat bombastische wel goed bij de thematiek. Als Oppenheimer íéts weet over te brengen, is het een besef dat de wereld kwetsbaarder is dan ooit. Nolan laat zien hoe die situatie begon, en laat ons achter met de vraag hoe we ermee om willen gaan.

Deel dit artikel:

Neem een koekje.

Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je meer cookies accepteert, kan je dit deel wel zien.

Toestemmingen aanpassen