Elsbeth Gruteke in gesprek met Willem van Twillert in 'Alle Registers Open'
12 april 2021 · 14:18
Update: 19 november 2024 · 14:33
Willem van Twillert is de vaste organist van de Johanneskerk in Amersfoort. Maar voor ‘Alle registers open’ wil hij even flink uitpakken. Daarom heeft hij Elsbeth Gruteke uitgenodigd in de Sint-Getrudiskerk in Bergen op Zoom.
Al meer dan veertig jaar is Willem van Twillert de vaste organist in de Johanneskerk in Amersfoort. In een gebouw dat hij qua stijl gekscherend beschrijft als ‘betongotiek’, stelt Willen zich daar nog altijd tevreden met een klein orgeltje – een zogenaamd ‘positief’ – waar slechts vijf registers op zitten. Toch zit hij er helemaal op zijn plek. Dat komt door de gemeenschap die er samenkomt. Bij de vrijzinnig-hervormde gemeente voelt hij zich helemaal thuis.
Ruimte om te zijn wie je bent
Willems kerkelijke wortels liggen in de Gereformeerd vrijgemaakte kerk. Die had de naam nogal star te zijn, maar dat heeft hij zo niet in zijn jeugd ervaren. Het was een plek waar hij de ruimte kreeg om te zijn wie hij was. En ook om zijn muzikale talenten te ontplooien. Die ruimte is Willen dierbaar. Vandaar ook dat hij uiteindelijk tot de conclusie is gekomen dat voor hem de Bijbel van groter gewicht is dan de belijdenissen. Niet de menselijke samenvattingen, maar het Woord zelf is de dragende kracht van zijn geloof geworden.
Het was dan ook met veel plezier dat hij een melodie schreef voor een tekst van Sytze de Vries, waarin precies dat Woord wordt bezongen.
Wat ons beweegt en gaande houdt,
het is een woord, een oud gerucht
dat soms op vleugels zich ontvouwt,
verstomt, verbleekt, soms in ons zucht,
maar dan opnieuw weer harten raakt,
dit woord dat ons blijft toevertrouwd
en ons tot Gods gemeente maakt.
Spelen buiten de lijntjes op het lbach-orgel met 42 registers
Voor deze aflevering van Alle Registers Open zijn Elsbeth en Willem te gast in de Sint-Getrudiskerk in Bergen op Zoom. Toen Willem hier een cd opnam, is hij als een blok gevallen voor het Ibach-orgel dat er staat. Het is groot, prachtig gerestaureerd én het biedt met 42 registers ruimschoots de mogelijkheid om buiten de lijntjes te kleuren. En dat is wel aan Willem besteed. Waar veel organisten bij het repertoire van de gebruikelijke componisten blijven, ziet hij het als zijn taak om een lans te breken voor onbekendere musici.
Luister naar de nieuwe aflevering van ‘Alle registers open’ om te horen welke melodie Willem bij deze inspirerende woorden heeft gecomponeerd.
Dit artikel hoort bij de podcast
Alle Registers Open - Dé orgelpodcast van Nederland