Wie betaalt nu echt de prijs voor jouw kleding?
30 april 2021 · 07:30
Update: 15 november 2024 · 13:20
Een nieuw shirt voor 5 euro: het is duidelijk dat jij niet de prijs betaalt voor dit kledingstuk. Maar wie dan wel? En wat kun je met die info? Anne van Veen (links op de foto) maakte er samen met Elrike Drooger een informatief en praktisch e-book over. Anne legt uit waarom:
Once upon a time: Hoe het allemaal begon
Als mensen zijn wij gek op sprookjes. Hoe heerlijk is het om te ontsnappen aan de soms zo harde, koude werkelijkheid om vervolgens op te gaan in iets wat te mooi lijkt om waar te zijn? Bedrijven weten hier maar al te goed op in te spelen. In 1962 werd ‘the diet coke’ geïntroduceerd. De cola light, die van origine was bedoeld voor diabetes-patiënten, werd de wereld ingebracht als een gezond drankje met minder calorieën en geen suiker. And guess what? Het onthaal was groots en meeslepend: de verkoop van de cola light werd vervijfvoudigd in drie jaar!
En het sprookje ging door… In 1993 kon je niet alleen maar eten zonder aan te komen, maar ook afvallen zonder te sporten, schoonmaken zonder moeite en haarvrij zijn zonder pijn. Tellsell maakte onze dromen waar en kon dan ook niet ontsnappen aan een groot succes: in 2003 werd in 7 maanden een half miljoen AbTronics (buikspierapparaten) verkocht.
En toen we dachten dat het niet beter kon, kwam er een ticket naar eindeloos shoppen. Daar waar we met ons kledingbudget eerst één broek konden kopen, konden we door onder andere Primark wel vijf items kopen voor dezelfde prijs. Wij nuchtere Hollanders konden de magie niet laten liggen... In 2016 kocht de gemiddelde Nederlander in vergelijking met 15 jaar geleden al 60 procent meer kledingstukken.
De grote onthulling
Maar als we vroeger goed hadden opgelet, dan wisten we dat magie ook een andere kant heeft. Repelsteeltje waarschuwde ons al: 'All magic comes with a price’. De sprookjes bleken dan ook dichter bij de realiteit te liggen, zoals we hadden kunnen vermoeden. Zo bleek cola light gelinkt te zijn aan gewichtstoename; evenaarde het effect van de trillende vetverbander niet dat van sporten; en stortte 5 jaar geleden de fabriek Rana Plaza in. De lage prijzen van onze kleding moesten op de een of andere manier gecompenseerd worden. Dan maar de veiligheid van de kledingarbeiders inperken.
Oogkleppen af
Hadden we dit niet kunnen inzien of voorkomen? Blijkbaar kunnen we in ons streven naar het onmogelijke nogal eens oogkleppen op hebben. (On)bewust negeren we onze kritische geest of intuïtie, omdat we zo graag willen dat de wereld om ons heen net is zoals in een sprookje. De wijze, oude Marktplaats moet ons niet voor niets waarschuwen: ‘Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo.’ We doen het blijkbaar maar al te vaak. Natuurlijk is niet altijd alles wat te mooi is om waar te zijn een sprookje. Maar we kunnen het op z’n minst goed onderzoeken.
Wie of wat betaalt de prijs?
Misschien denk je: waar bemoei je je mee met die bijdehante geschiedenisles? Ik mag toch zeker wel zelf bepalen of ik in sprookjes geloof en de prijs daarvoor wil betalen? Maar dat is het nu juist. Met alle plezier laat ik je genieten van je cola light en de vetverbander, maar in het geval van de kleding betaal jij niet de prijs van de magie. Die prijs wordt betaald door de mensen die onze kleding maken, door onze prachtige natuur en door de dieren.
Laten we daarom onszelf ertoe zetten om te gaan voor de minder makkelijke, maar eerlijkere manier voor onszelf en voor anderen. Hoe? Door onze kleding bewuster en duurzamer te kopen. Want: All magic comes with a price and you’re not always the one who pays.
En ze leefden nog lang en gelukkig
Maar hoe zeg je sprookjes vaarwel en kom je de realiteit onder ogen? En wat is een ‘eerlijk en duurzaam’ kledingstuk? Samen met Elrike liep ik hier ook tegenaan toen wij onze kledingkast eerlijker en duurzamer wilden maken. Daarbij hadden we veel vooroordelen: duurzame kleding is onvindbaar, te duur, niet in onze stijl.
Onderweg zijn we erachter gekomen dat die vooroordelen helemaal niet (meer) kloppen. Via ons blog en Instagramkanaal Fair Friday delen we daarom al 3 jaar lang elke week eerlijke merken, winkels en looks. En nu hebben we er een e-magazine over geschreven om al die vooroordelen onderuit te halen.
Alle kennis en inspiratie die we onderweg hebben opgedaan, hebben we gebundeld, zodat jij direct praktisch aan de slag kunt met het bouwen van een eerlijke kledingkast. Met meer dan 50 duurzame merken, duurzame budgethacks en praktische tips, ontvang je in één keer alle basiskennis die jij nodig hebt om duurzamer en bewuster te kopen. Meer weten of het e-magazine (€ 8,95) downloaden? Dat kan hier.
En je kunt Fair Friday natuurlijk ook volgen op Instagram:
De weergave van Instagram vereist jouw toestemming voor social media cookies.