De coming-out van Willemijn Dicke: ‘Ik wist niet dat jij in God geloofde?’
8 februari 2019 · 07:25
Update: 2 december 2024 · 16:12
Wetenschapper Willemijn Dicke is het grootste gedeelte van haar leven al militant atheïst. Maar ze mist ‘zin’ in haar bestaan en begint een spirituele zoektocht. Ze belandt bij een goeroe, een zenboeddhist, een sjamaan, maar keert terug naar de priester. Vandaag verschijnt haar boek: De Sjamaan en ik.
Het volgende fragment is de proloog van De Sjamaan en ik.
‘Jullie hebben allemaal wel eens een zelfgemaakte ansichtkaart van mijn vader ontvangen, waarbij de onderschriften nog raadselachtiger waren dan zijn tekeningen.’
Ik kijk de zaal in. Sommigen knikken, anderen glimlachen.
‘Neem de afbeelding die we hebben gebruikt voor zijn rouwkaart: een eksterveer met daaronder de zin “Veren varen ook heen en weer”. Wie weet wat Carel hiermee bedoelde mag het zeggen.
Al zijn kunstwerken waren pareltjes van indirecte communicatie. Lang begreep ik niets van die cryptische berichten, maar inmiddels ben ik ervan overtuigd dat zijn ansichten soms een vraag om liefde, en nog vaker een uiting van liefde waren. Je kon zijn boodschap alleen horen als je heel aandachtig luisterde.
Ik sluit mijn toespraak af met muziek van Leonard Cohen. De zanger schreef het nummer op drieëntachtigjarige leeftijd. Hij moet geweten hebben dat zijn eind naderde, want het lied bouwt op naar het Hebreeuwse woord “Hineni”. In de Nederlandse vertaling hebben we voor dit begrip minstens drie woorden nodig: “Hier ben ik.” Cohen laat Hineni volgen door “I am ready my Lord” – en dat zing ik met hem.’
Nu draai ik een kwartslag en richt me tot de gesloten kist, die ik net niet kan aanraken.
‘Lieve papa, dat je moge rusten in Vrede en in het Eeuwige Licht.’
Onvoorwaardelijk beschikbaar
De hoofdletters lees ik, maar ik weet niet of de aanwezigen ze zullen opmerken. Ik knik naar de begrafenisondernemer ten teken dat hij de muziek mag starten en ‘You Want It Darker’ van Cohen vult de grenen crematoriumhal. Terwijl ik van het podium stap om weer tussen onze kinderen te gaan zitten, vraag ik me af of dit gitzwarte stuk toch niet te afwijkend is voor de familie en vrienden van mijn negenenzeventigjarige vader. Misschien had ik er beter aan gedaan een geijkt nummer uit het begrafenisrepertoire te kiezen. Zodra Cohen het woord ‘Hineni’ zing-zegt, ben ik er met mijn aandacht weer bij. Ik heb dit lied talloze malen beluisterd en toch breek ik meteen. R. geeft een papieren zakdoekje aan en knijpt in mijn hand.
De uitdrukking ‘Hineni’ komt vaak terug in de Bijbel, en alleen in de meest cruciale passages. Zo antwoordde Abraham ‘Hineni’ toen God hem vroeg om zijn zoon Isaac te offeren.
Wie ‘Hineni’ in de mond neemt, zegt niet alleen dat hij hier en nu aanwezig is. Hij stelt zich onvoorwaardelijk beschikbaar, met alles wat hij in zich heeft. Hineni veronderstelt een oervertrouwen in de wil van God en geeft uiting aan een overgave – aan God, aan het leven – die bijna bovenmenselijk is. Ik ben bereid.
Weer naar Huis
Ik denk dat mijn vader, net als Cohen, de dood verwachtte en zelfs verwelkomde, maar het lied heb ik niet alleen gekozen omdat hij zich bereid had verklaard om te sterven. ‘Hineni’ drukt ook míjn intentie uit: ik twijfel niet of mijn vader misschien nog langer had moeten leven en of het allemaal niet anders had gekund of gemoeten in zijn en ons leven. Hineni: ik vertrouw erop dat wat is gebeurd moest gebeuren voor ons en dat het goed is. Hineni: ik ben hier op de begrafenis om mijn vader te ondersteunen bij de oversteek naar huis. Weer naar Huis. Ik hoop dat ik kan bijdragen aan zijn terugreis doordat ik hier louter in dankbaarheid sta, liefdevol, zonder reserves, met alles wat ik te geven heb.
Dát is voor mij allemaal Hineni. Het zou wat ver voeren om dit allemaal uit te spreken op deze niet-kerkelijke uitvaart en trouwens, mijn toespraak was al aan de lange kant.
‘Dus dit is jouw coming-out?’
We houden receptie op een terras midden in de Veluwse bossen. De eiken en sparren reiken huizenhoog.
‘Op Carel.’
‘Op het leven.’
Na vier of zeven rondes bladen met bier en witte wijn overstemt mijn familie met gemak het ruisen van de boomtoppen. Ik sta bij mijn lievelingsneef, ooit de perfecte polderversie van Elvis Presley. Met zijn stem die even zwaar als warm is merkt hij op dat de glazen hier zo klein zijn, dat de inhoud van het glas zowat in zijn holle kies past. Hij grinnikt aanstekelijk om zijn eigen grap en moeiteloos krijgt hij ons allemaal aan het lachen.
Hij kijkt me aan.
‘Goed gedaan, wijffie, die toespraak van jou. Mooi eerbetoon aan Die Ouwe. Dat einde… Ik wist niet dat jij in God geloofde?’
‘Dat wist bijna niemand,’ antwoord ik.
‘Dus dit is jouw coming-out?!’
‘Zo had ik het nog niet bekeken…’
‘Op Willemijn, die uit de kast is!’ proost hij luid. ‘Ssssst,’ maant mijn tante. ‘We zijn hier wel op een begrafenis, hè.’
Wil je meer lezen? Willemijn werd de afgelopen weken al geïnterviewd door de Volkskrant en NRC en vertelt daarin meer over de spirituele reis die ze heeft afgelegd.
De Sjamaan en ik, Willemijn Dicke, uitgeverij Prometheus, € 19,99
Meer info vind je hier.
‘Mensen zijn zichzelf een grote vraag en onrustig is hun hart zolang zij hier op aarde leven, zei kerkvader Augustinus al rond 400. Wie wil weten wat hij daarmee werkelijk bedoelde doet er goed aan dit boek van Willemijn Dicke te lezen.’
Paul van Geest, hoogleraar kerkgeschiedenis in Tilburg
Meest gelezen
- Carola Schouten over haar eerste 100 dagen als burgemeester: ‘Ik wil het graag goed doen’
Een terugblik bij Eva Jinek
Carola Schouten over haar eerste 100 dagen als burgemeester: ‘Ik wil het graag goed doen’
- 'Mijn zoontje zou nooit meer kunnen lopen'
'De Verandering', zaterdag 25 januari, 17.30 uur op NPO 2
'Mijn zoontje zou nooit meer kunnen lopen'
- Wendy (38) kreeg baarmoederhalskanker: ‘Ik rouw om het leven dat ik had’
Europese Baarmoederhalskanker Preventieweek
Wendy (38) kreeg baarmoederhalskanker: ‘Ik rouw om het leven dat ik had’
Lees ook
- Column Martine: ‘Ze vloekte erover en gek genoeg was dát voor mij heel troostend’
Dragen en gedragen worden
Column Martine: ‘Ze vloekte erover en gek genoeg was dát voor mij heel troostend’
- 'Wat doen we onze kinderen toch aan?'
Erika over heimwee naar Nederland
'Wat doen we onze kinderen toch aan?'
- Ben ik dan het verguisde stille midden?
Elbert Smelt voelt zich wat verloren
Ben ik dan het verguisde stille midden?