De kunst van een onthoofding
26 maart 2021 · 15:19
Update: 14 november 2024 · 16:32
Bij een onthoofding denken we in onze tijd vooral aan islamitisch terrorisme. In de kunstgeschiedenis staan de meest bekende onthoofdingen op naam van David en koning Herodes. Podcast Scheppingsdrift bespreekt de tweede.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
’s Werelds meest bekende onthoofdingstafereel in de kunst hangt in de Maltese hoofdstad Valette. Het is een macaber schilderwerk van Caravaggio uit 1608. Een van de grootste schilderijen die deze fameuze kunstschilder heeft nagelaten.
De scene is gruwelijk: Het is vlak voor het moment vlak voordat Johannes de Doper het mes op de keel wordt gezet in opdracht van koning Herodes. Johannes de Doper was gevangen gezet omdat hij zich kritisch had uitgelaten over de levensstijl van de koning. Zijn executie vindt plaats op last van Herodes en diens dochter Salome.
Dit schilderij ademt horror en is beklemmend. Het is af te lezen aan de gezichten van alle personen die zijn afgebeeld.
Ab Nieuwdorp, Alain Verheij, Lieke Wynia en Allard Amelink bespreken dit schilderijen en meer kunstwerken over de onthoofding van Johannes de Doper in de podcast Scheppingsdrift.
Hier vind je meer achtergrondinformatie over de podcast.
Meest gelezen
- Pasen uitgelegd in één minuut
Wat vieren christenen eigenlijk met Pasen?
Pasen uitgelegd in één minuut
- Dit moet je weten over Goede Vrijdag
Waarom we vandaag ‘goed’ noemen, ondanks Jezus’ kruisiging
Dit moet je weten over Goede Vrijdag
- Stille Zaterdag: de stilste dag ooit
Pasen krijgt meer glans als je op deze zaterdag eens stilstaat
Stille Zaterdag: de stilste dag ooit
Lees ook
- Joram Kaat: 'Wie ben ik over tien jaar, als ik zo doorga?'
Joram Kaat over nieuwe boek Life Rules 'Niet geleefd worden, maar leven'
Joram Kaat: 'Wie ben ik over tien jaar, als ik zo doorga?'
- Dit weekend op tv: Koningsdag 2025 en 'Rail Away'
Ga jij kijken naar de koninklijke familie?
Dit weekend op tv: Koningsdag 2025 en 'Rail Away'
- Column Judith Zilversmit: 'Wie alles herdenkt, herdenkt niets'
Column Judith Zilversmit: 'Wie alles herdenkt, herdenkt niets'