Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Inzendingen Eurovisie Songfestival 2024: 'Lood- en loodzwaar'

Songfestival-expert Tom Mikkers over de inzendingen van 2024

Ooit was het Eurovisie Songfestival het toonbeeld van lichtvoetigheid en luchtige, nietszeggende teksten die gemakkelijk in het gehoor lagen. Die tijd is voorbij. De inzendingen voor het Songfestival van 2024 voelen lood- en loodzwaar.

Deel:

Deelnemers delen dit jaar meer dan ooit hun persoonlijke crises door middel van hun muziek. Emotionele thema’s lopen als een soort rode draad door het festival. Het oppervlakkige gevoel van de bim-bam-bom en boom-bang-a-bang deuntjes lijkt definitief achter ons te liggen.

Europapa

Zelfs de vrolijke Nederlandse inzending Europapa van Joost Klein vertelt uiteindelijk het verhaal een groot verlies. Joost draagt aan het slot van zijn inzending het lied op aan zijn ouders die hij op jonge leeftijd verloor. ‘Joost Klein vertegenwoordigt met zijn lied Europapa niet alleen Nederland, maar ook iedereen die wees is’, schrijft iemand onder het officiële YouTube-filmpje

Liefdesliedjes

Liefdesliedjes zijn zeldzaam dit jaar. De emotionele ballad, Mon amour (Frankrijk) is ongeveer de enige muzikale en visuele oase temidden van de vele emotionele valpartijen en persoonlijke overwinningen. Maar zelfs dit lied is geen ongecompliceerde liefdesverklaring, want de grote vraag 'Hou je ook van mij?' komt bovendrijven. De komende editie van het Songfestival lijkt een soort therapeutische groepssessie te worden, verpakt in kleurrijke kostuums.

Scheldwoorden en vloeken

Daarbij bewaakt organisator European Broadcasting Union (EBU) wel de grenzen. In het lied Always on the run zong de Duitse Isaak oorspronkelijk ‘No one gives a shit about what’s soon to come'. Het woord 'shit' moest uit de tekst worden gehaald omdat scheldwoorden niet zijn toegestaan. Maar het nummer Doomsday, gezongen door Bambie Thug kwam wél door de selectie. Een priester uit het Ierse Galway verklaarde dat het ‘gedaan is met Ierland’ nadat Bambie de nationale finale won. In weinig lijkt de Ierse Bambie op haar naamgenoot uit de gelijknamige Disneyfilm. Wat doet dit sinistere lied waarin een heks een onheilspellende vloek uitspreekt op het Eurovisie Songfestival-podium?

Israël

De tijdgeest van conflicten en spanning klinkt door op dit Songfestival. Officieel gaat het lied Hurricane van de Israëlische Eden Golan over de persoonlijke crisis van een jonge vrouw, maar de crisis in en rondom Israël resoneert mee. De zangeres wordt zwaar beveiligd en verlaat alleen haar hotelkamer om op te treden. Ondanks protesten tegen haar deelname, staat ze toch op het podium. Azerbeidzjan, dat geen protesten ontving ondanks de controverse rondom de etnische zuivering van Nagorno-Karabach, brengt een lied in de eigen taal over standvastigheid in de storm. Voor Armenië is de aanwezigheid van Azerbeidzjan blijkbaar ook geen reden om weg te blijven.

Moeder Maria en Moeder Theresa

Te midden van alle liedjes over weerbaarheid en balans vinden in het oog van een orkaan, is juist de Oekraiënse inzending Theresa & Maria van Aljona Aljona en Jerry Heil een eenzame ode aan hoop. Het lied gaat over de weg van moeder Maria en moeder Theresa. 'Het is niet altijd makkelijk, maar zij zijn altijd bij jou', zegt het lied. Het is in Malmö misschien wel het enige nummer dat de zwaarte van het leven relativeert en wijst op een liefdevol perspectief van een hogere orde. Moraal van het verhaal: het leven draait niet alleen om jou. Oekraïne zorgt dit jaar toch nog voor een lichtpuntje in deze Europese therapeutische groepssessie van 2024.

Eurovisie Songfestival 2024

Songfestival-expert Tom Mikkers was op dinsdag 7 mei te gast bij Langs de Lijn en in de uitzending van Op1.

De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Geschreven door

Tom Mikkers

--:--